Podsumowanie projektu
Projekt „Akademia Liderów lubuskiego wymiaru sprawiedliwości” został ukończony. To było kompleksowe wsparcie skierowane do 24 liderów-społeczników z terenu województwa lubuskiego.
Projekt realizowany był z dofinansowaniem programu „Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021–2027″ – Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, działanie FELB.06.03 „Wsparcie na rzecz dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy oraz na rzecz przepływów na rynku pracy”.

Kontekst i diagnoza
Potrzeba tego wsparcia wynikała z rzeczywistych problemów, które co najmniej dziesięć lat temu diagnozowały badania TEMIDA2015. Wykazały one, że 58% pracowników sądownictwa pracuje w warunkach wysoce stresogennych, 66% narażonych jest na mobbing, a w 70% sądów panuje atmosfera pobłażania dla zachowań mobbingowych. W 2022 roku wznowiono badania TEMIDA2021. Sytuacja nie uległa poprawie – nadal dominuje mobbing, wypalenie zawodowe i przeciążenie obowiązkami.
Szczególnie trudna sytuacja dotyczy liderów – osób, które reprezentują pracowników przed pracodawcą. Liderzy są pośrednikami w najbardziej napięciach sytuacjach, doświadczają niezadowolenia z obu stron, padają ofiarami hejtu za nieudane negocjacje, czasami sami doświadczają mobbingu od przełożonych. To funkcja wysoce stresogenna, a równocześnie kluczowa dla ochrony pracowników.
Diagnoza potrzeb – kwiecień 2024
Organizacja przeprowadziła własną diagnozę wśród 24 liderów i 70 pracowników (razem ponad 60% członków organizacji na terenie województwa lubuskiego). Wyniki dały nam wiele wskazówek.
- Ponad połowa pracowników wskazywała na potrzebę szkoleń z zakresu radzenia sobie z mobbingiem i dyskryminacją w miejscu pracy. Ponad 45% wskazało na braki w komunikacji, zwłaszcza na linii pracownik–lider i lider–pracodawca. Aż 73% potwierdziło chęć podniesienia kompetencji w zakresie radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym.
- Liderzy sami wskazywali, czego im brakuje: wiedzy o regulaminach, umiejętności negocjacyjnych, sposobów radzenia sobie z emocjami w trudnych rozmowach, rozumienia przepisów prawa pracy, a także praktycznych narzędzi wsparcia psychologicznego.
Zakres realizowanego wsparcia
Projekt składał się z trzech głównych elementów: szkoleń i warsztatów, doradztwa psychologicznego i prawnego oraz sesji mentoringu indywidualnego.
Szkolenia i warsztaty
Realizowaliśmy siedem programów szkoleniowych:
- szkolenie ze sprawnej komunikacji na różnych szczeblach organizacyjnych, w tym na szczeblu zarządczym;
- szkolenie z komunikacji naprawczej w konflikcie z elementami mediacji i negocjacji;
- szkolenie z niepożądanych zjawisk w miejscu pracy – mobbingu, dyskryminacji i sposobów przeciwdziałania;
- szkolenie „Prawo pracy a działanie społecznika” – przygotowujące do rozwiązywania problemów zatrudnienia na linii pracownik–pracodawca;
- szkolenie „Równość szans kobiet i mężczyzn ze szczególnym uwzględnieniem praw kobiet”;
- warsztaty „Praca ze stresem” – metody i narzędzia przeciwdziałania stresowi zawodowemu;
- warsztaty „Wypalenie zawodowe” – przyczyny, metody radzenia sobie, techniki zwiększania motywacji.
Razem szkolenia i warsztaty to 224 godziny intensywnej pracy ze specjalistami – trenerami posiadającymi minimum 2-letnie doświadczenie, a w przypadku zawartości psychologicznej – psychologami lub psychotraumatologami. Każdy uczestnik szkoleń stacjonarnych otrzymywał opiekę w formie przerw kawowych. Wszyscy uczestnicy otrzymali dostęp do platformy edukacyjnej, gdzie mogli w e-learningu pogłębiać tematy poruszane na zajęciach.
Doradztwo psychologiczne
Realizowaliśmy 120 godzin indywidualnych konsultacji z psychologami posiadającymi minimum 2-letnie doświadczenie w doradztwie. Konsultacje kierowane były do osób, które chciały przedyskutować indywidualnie swoje problemy i zagadnienia, uzyskać wsparcie emocjonalne i psychologiczne w trudnych sytuacjach związanych z mobbingiem i dyskryminacją, a także wypracować ze specjalistą strategie zapobiegania wypaleniu zawodowemu.
Doradztwo organizacyjno-prawne
Realizowaliśmy 96 godzin indywidualnego doradztwa prawno-organizacyjnego. Doradztwo miało na celu przedyskutowanie potencjalnych zagadnień prawnych dotyczących zarówno samego lidera, jak i pracowników, z którymi współpracuje. Konsultacje wykraczały poza bezpłatne usługi prawne ze środków krajowych. Wszyscy liderzy otrzymali dostęp do platformy edukacyjnej, gdzie mogli pogłębiać zagadnienia poruszane na konsultacjach.
Mentoring indywidualny
Realizowaliśmy sesje mentoringu indywidualnego w wymiarze 96 godzin. Mentoring prowadzili specjaliści posiadający minimum 2-letnie doświadczenie w prowadzeniu sesji mentoringowych. Spotkania były całkowicie poufne, odbywały się w formule jeden na jeden, z uwzględnieniem potrzeb w formie online.
Sesje mentoringu skupiały się na rzeczywistych problemach liderów wymiaru sprawiedliwości – od regulaminów wewnątrzzakładowych (24%), przez praktyczne wyzwania organizacyjne (16%), komunikację i mediację (12%), wykorzystanie AI w pracy społecznika (11%), czas pracy i naruszenia prawa do odpoczynku (10%), prawo związkowe (6%), aż do zagadnień zmiany warunków pracy (3%).
Zasięg i uczestnicy
Projekt obejmował 24 liderów (22 kobiety, 2 mężczyzn) z 11 jednostek wymiaru sprawiedliwości (sądy i prokuratury) na terenie województwa lubuskiego.
Struktura wieku uczestników: 43,6% do 40 lat, 39,4% w wieku 40–50 lat, 17% powyżej 50 lat. Wszyscy pracowali na stanowiskach merytorycznych (sekretariaty, kuratorzy).

Znaczenie dla systemu sądownictwa
Władza sądownicza ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania demokratycznego państwa prawa. Fundamentem tej władzy są pracownicy – ich jakość pracy, szybkość działania, wiedza merytoryczna i kompetencje. To oni determinują sprawne i terminowe rozstrzygnięcie postępowań. Zatem efektywna ochrona pracowników sądownictwa przed stresem, mobbingiem i wypaleniem zawodowym to nie tylko kwestia ich osobistego dobrostanu – to inwestycja w jakość całego systemu sądowego.
Projekt wzmacniał potencjał liderów, którzy są pierwszą linią obrony pracowników. Umocnieni kompetencyjnie liderzy mogą przekazać swoją wiedzę osobom na niższych stanowiskach w strukturach, w których funkcjonują, co w perspektywie długofalowej pozwoli na sprawniejsze rozwiązywanie problemów i zmniejszenie zjawisk niekorzystnych w miejscu pracy.
Zgodność z wartościami UE
Projekt był w pełni zgodny z Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Wspiera wolność stowarzyszania się (Artykuł 12), niedyskryminację (Artykuł 21), równość kobiet i mężczyzn (Artykuł 23), integrację osób niepełnosprawnych (Artykuł 26) oraz należyte i sprawiedliwe warunki pracy (Artykuł 31). Projekt zapewnił dostępność dla wszystkich uczestników bez względu na płeć, wiek, pochodzenie czy niepełnosprawność.
Podsumowanie
Projekt „Akademia Liderów lubuskiego wymiaru sprawiedliwości” dostarczył 24 liderom kompleksowego wsparcia obejmującego 224 godziny szkoleń i warsztatów, 120 godzin doradztwa psychologicznego, 96 godzin doradztwa prawnego i 96 godzin mentoringu indywidualnego. Razem to ponad 536 godzin bezpośredniego wsparcia.
Liderzy uzyskali wiedzę i narzędzia do działania na wielu poziomach jednocześnie: w rozmowach z kierownictwem, w bezpośrednim wsparciu pracowników oraz w monitorowaniu przestrzegania przepisów w swoich jednostkach. Nauczyli się identyfikować problemy i działać w oparciu o prawo, nie emocje. Nauczyli się komunikować asertywnie, negocjować sprawiedliwie, wspierać pracowników w kryzysie i dbać o własne zdrowie psychiczne.
To wsparcie będzie miało wpływ na pracowników tych 11 jednostek sądownictwa i prokuratury na terenie Lubuskiego, a jego efekty będą widoczne w lepszych warunkach pracy, zmniejszonym stresie i mniejszej liczbie zjawisk mobbingowych w miejscach pracy.
Data zakończenia projektu: grudzień 2025 | Dofinansowanie: Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021–2027, działanie FELB.06.03 | Partner: MOZ NSZZ “Solidarność” Pracowników Sądownictwa i Prokuratury.

