Wytyczne znikają, problemy zostają. Nasze stanowisko do Ministra ws. konieczności systemowych zmian w wynagradzaniu pracowników sądów i prokuratur.
W ostatnich dniach w mediach społecznościowych toczy się ożywiona dyskusja na temat wynagrodzeń pracowników sądów i prokuratur. Powodem jest rozbieżność między ustaleniami zawartymi w lutowym porozumieniu ze związkami zawodowymi a rzeczywistymi stawkami wprowadzonymi w znowelizowanym rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości.
📣 Pragnę uspokoić pracowników sądów powszechnych i zawiązki zawodowe. Nasze porozumienie obowiązuje.
❗️Żaden pracowników nie ma i nie będzie miał pensji poniżej 5 tys.❗️Pozostałe podwyżki także obowiązują.
Wczoraj wszystkie sądy otrzymały kolejny raz stosowne wytyczne. pic.twitter.com/BnnDtgTqyx
— Arkadiusz Myrcha (@ArkadiuszMyrcha) June 7, 2025
Dyskusja koncentruje się wokół kluczowej kwestii: czy wystarczą ministerskie wytyczne i pisma do dyrektorów sądów, czy potrzebne są trwałe, systemowe rozwiązania prawne. Nasza organizacja od lat zwraca uwagę, że praktyka zarządzania sądownictwem poprzez doraźne instrukcje i wytyczne prowadzi do chaosu organizacyjnego i braku stabilności dla pracowników.
Minister Adam Bodnar, pełniąc wcześniej funkcję Rzecznika Praw Obywatelskich, w 2019 roku zwracał uwagę na niekonstytucyjność regulowania wynagrodzeń pracowników sądów wyłącznie na poziomie rozporządzeń, postulując wprowadzenie trwałych standardów ustawowych. Dziś, jako Minister Sprawiedliwości, stoi przed możliwością realizacji tej diagnozy.
Dziś Minister @Adbodnar ma narzędzia, aby zrobić to, na co zwracał uwagę jako RPO. "[…] sprawa ma także swój wymiar konstytucyjny, dotyczący prawidłowości regulacji […] Zasady wynagrodzenia pracowników sądów i prokuratury zależą bowiem od MS. https://t.co/5yLwWaR47U pic.twitter.com/yWQnM7hElz
— NSZZ „S” Pracowników Sądownictwa i Prokura (@NSZZ_S_PS) June 9, 2025
Poniżej publikujemy nasze stanowisko skierowane do Ministerstwa Sprawiedliwości, które podkreśla potrzebę systemowych rozwiązań wykraczających poza doraźne łatanie sytuacji.
Katowice, dnia 9 czerwca 2025 r.
Nr-1/09/06/25
Szanowny Pan
Adam Bodnar
Minister Sprawiedliwości
Szanowny Panie Ministrze,
Komisja Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ “Solidarność” Pracowników Sądownictwa i Prokuratury prosi o niezwłoczne udzielenie odpowiedzi na pismo z dnia 5 czerwca 2025 r. Nr-3/05/06/25, albowiem pismo z dnia 6 czerwca 2025 r. DB-III.311.91.2025 skierowane do Dyrektorów Sądów Apelacyjnych nie jest odpowiedzią na pismo strony związkowej. Należy podkreślić, że pismo skierowane do dyrektorów sądów nie jest aktem prawnym, którego powinni przestrzegać, albowiem organy sądowe powinny działać w granicach obowiązującego prawa, co oznacza, że są zobowiązane do działania na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w przepisach. Praworządność, o której tak wiele się teraz mówi, to tworzenie stabilnego prawa, a niewątpliwie nie są nim wytyczne zawarte w ww. piśmie Wiceministra Arkadiusza Myrchy, natomiast pracownicy sądów powszechnych od ok. 30 lat obserwują, jak kolejne rządy zarządzają sądownictwem jedynie w perspektywie swojej kadencji, co jest krótkowzroczne i szkodliwe.
Mając na uwadze powyższe, organizacja związkowa wnosi o pilną zmianę Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 3 marca 2017 r. w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego w zakresie Załącznika Nr 3 Tabela wynagrodzenia zasadniczego przysługującego urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratury – poprzez wprowadzenie minimalnych stawek wynagrodzenia ustalonych w Porozumieniu z dnia 17 lutego 2025 r., które to Porozumienie na tę chwilę zostało złamane przez resort sprawiedliwości. Podobnie w przypadku pracowników prokuratury, których minimalne wynagrodzenie zasadnicze ustalono w ramach uzgodnień pomiędzy Prokuratorem Krajowym a związkami zawodowymi na kwotę znacznie wyższą niż widniejąca w znowelizowanym Rozporządzeniu. Argumentacja podana w ww. piśmie Wiceministra Arkadiusza Myrchy nie jest przekonująca dla strony społecznej, tym bardziej że, co po raz kolejny należy podkreślić, znowelizowane stawki minimalnego wynagrodzenia są niższe od aktualnie obowiązującej płacy minimalnej w kraju. Tak kuriozalnej sytuacji strona społeczna się nie spodziewała, a wystarczy w tabeli wprowadzić odpowiednie osobne stawki minimalnych wynagrodzeń dla sądów powszechnych, sądów wojskowych i prokuratur. W ocenie strony społecznej ani Ministerstwo Sprawiedliwości, ani pracownicy sądownictwa powszechnego, ani też pracownicy jednostek organizacyjnych prokuratury nie powinni ponosić negatywnych skutków sposobu gospodarowania budżetem przez Ministerstwo Obrony Narodowej.
Organizacja związkowa prosi o pilne udzielenie odpowiedzi drogą elektroniczną na adres:
sekretariat@ps-solidarnosc.org.pl.